CISTITAS

Šlapimo pūslės uždegimas – cistitas

Dažniausiai skirstomas į ūmią ir lėtinę infekciją. Ūmus cistitas bei lėtinis cistitas.

CISTITAS BEI JO PRIEŽASTYS

Šlapimo takų infekcija paprastai būna šlapimo takais kylančios -ascendentinės – kilmės. Dažniausiai dėl anatominių priežasčių serga moterys. Dėl trumpos šlaplės patogeninės bakterijos lengviau pakyla iš tarpvietės ir kolonizuoja šlapimo pūslės gleivinę. Šlapimo pūslės ląstelių paviršiuje esantys receptoriai- adhezinai palengvina mikroorganizmų prisitvirtinimą prie urotelio. Po bakterijų prisitvirtinimo seka jų dauginimasis, invazija ir uždegiminio atsako pradžia. Pro pažeistą urotelio apsauginį sluoksnį bakterijos patenka į gilesnius šlapimo pūslės audinius.

CISTITAS – SERGAMUMAS

Šlapimo takų infekcija (cistitas) nors kartą suserga beveik trečdalis 20-40 metų amžiaus moterų.
Dažniausias šlapimo takų infekcijos sukėlėjas – E.Coli (75-90 proc. atvejų). Rečiau pasitaiko S.Saprophyticus (5-19 proc.) , P.mirabilis, Klebsiella spp., Enterococcus spp. Netipinės šlapimo takų infekcijos sukėlėjai : M.tuberculosis, Candida spp., parazitiniai organizmai. Net 10-15 proc. pacientų, kuriems pasireiškia simptomai, šlapimo pasėlyje bakterijų augimo neaptinkama.

KLINIKINIAI POŽYMIAI

Cistitas bei jam būdingi staiga atsiradę simptomai:

PROFILAKTINĖS PRIEMONĖS

Vartoti daug skysčių, šlapimo takus dezinfekuojančias arbatas (spanguolių, miškauogių, petražolių), nesušalti. Moterims rekomenduojama nenaudoti spermicidinių medžiagų, po kiekvieno lytinio akto apsiplauti; vyrams – lytinių santykių metu naudoti prezervatyvus.

cistitas

ŪMUS CISTITAS

Nustatyti ūmų cistitą nėra sudėtinga – ligos simptomai būna labai aiškūs. Atlikus šlapimo tyrimą nustatomi būdingi pakitimai: leukocitai, kraujas, bakterijos. Apžiūros metu nustatomas skausmingumas šlapimo pūslės projekcijoje, skausminga šlaplė. Išskyrų iš šlaplės ir pakitusių išskyrų iš makšties paprastai nenustatoma. Jei išskyros nustatomos, papildomai rekomenduojama ginekologo konsultacija.

Lėtinis cistitas dažniausiai būna antrinės kilmės, t.y. infekcija nuolat atsinaujina, dėl įvairių šlapimą išskiriančios sistemos ligų. Paprastai reikalingas išsamus ištyrimas, dėl galimų navikinių susirgimų, šlapimo pūslės akmenligės, šlaplės susiaurėjimo ir kitų patologinių būklių, kurios gali sąlygoti nuolatinį šlapimo susilaikymą. Kai kurioms moterims šią ligą provokuoja lytiniai santykiai.

CISTITAS – GYDYMAS

Nekomplikuotas jis gydomas skiriant antibiotikoterapiją. Kartais gydytojas gali paskirti empirinį gydymą (antimikrobiniais preparatais pagal labiausiai tikėtiną mikroorganizmo jautrumą). Tačiau tais atvejais, kuomet simptomai kartojasi arba gydymas paskirtais medikamentais yra neefektyvus – rekomenduojama antibiotikoterapija pagal šlapimo pasėlio rezultatus.

Toks cistito gydymas vadinamas tiksliniu. Nereikia pamiršti, kad esant šlapimo takų infekcijai ir vartojant antibakterinius medikamentus reikia gausiai gerti. Rekomenduojama išgerti apie du litrus vandens. Jeigu yra išreikštas skausminis sindromas, gydytojas papildomai gali rekomenduoti ir/arba paskirti nesteroidinį vaistą nuo uždegimo.

Svarbu, suvartoti visą rekomenduojamą medikamento dozę. Nepatariama patiems savavališkai vartoti antibiotikų. Netinkamos grupės antibiotikai ne tik nepalengvins simptomų, tačiau paskatins Jūsų organizmo bakterijų atsparumą.